Het Russische Arkona is al ruim veertien jaar zowat het uithangbord van de Russische folkmetalscene. Omwille van de groeiende populariteit besliste de band om zijn debuut Vozrozhdenie opnieuw op te nemen. Wij gingen na hoe deze nummers in hun nieuwe wolfsvacht klinken.
Het uit de assen van de pagan-band Hyperborea gecreëerde Arkona zag het levenslicht in 2002. Zangeres Masha Arkhipova was door omstandigheden genoodzaakt alleen muziek te schrijven waardoor Vozrozhdenie aanvankelijk een solo-plaat zou worden. Ze liet haar werk horen aan de leden van Nargathrond. Dit was een ander project waar zij aan meewerkte. Dit resulteerde uiteindelijk in de medewerking van de muzikanten uit Narhathrond. Het resultaat werd Vozrozhdenie dus, het uiteindelijke debuut van Arkona.
Twaalf jaar na deze feiten is Arkona inmiddels een heleboel ervaring (en wellicht ook flink wat financiële middelen) rijker. Het is deze extra bagage welke de band wilde laten uitstralen in zijn debuut. Vandaar de beslissing om Vozrozhdenie opnieuw op te nemen en uit te brengen.
Als je deze nieuwe versie gaat vergelijken met de oude Vozrozhdenie dan is deze nieuwe plaat een ware verademing. Waar de versie uit 2004 nog pot-en-pan-achtig overkomt krijg je deze keer een oorstrelende productie te horen. Er zijn wat meer franjes aangebracht. Het drumwerk klinkt veel, maar dan ook veel mooier. Ook de kwaliteit van de stem van Masha is er zienderogen op vooruit gegaan. Uiteraard is ook het artwork in een nieuw jasje gestoken. Deze keer van de hand van onze eigenste Kris Verwimp!
De “herziene druk” van Vozrozhdenie toont de vooruitgang en het professionalisme van Arkona. Fans van het eerste uur zullen de vernieuwde heruitgave als aangenaam gaan ervaren. Ook de ontdekkers onder ons gaan sneller geneigd zijn deze band een kans te geven. Ik weet het, de taal van de teksten kunnen een behoorlijk struikelblok vormen, maar eens je hierover bent kan Vozrozhdenie als prima werkstukje ervaren worden afkomstig uit de Russische folk- en paganscene.
0 reacties