Zo’n kleine tien jaar geleden richtte Mötley Crüe-bassist Nikki Sixx dit hardrocktrio op als een zijproject. Dat zelfde jaar (2007) verscheen het debuut van het drietal onder de noemer The Heroin Diaries Soundtrack. Het album was eigenlijk een soundtrack voor het boek The Heroin Diaries: A Year in the Life of a Shattered Rock Star, waarvoor het dagboek van Nikki Sixx over zijn heroïneverslaving de leidraad was. Het album werd overal goed ontvangen en kreeg heel wat positieve kritieken. In 2011 en 2014 volgden nog This Is Gonna Hurt en Modern Vintage maar al het goede dat we op het debuut te horen kregen werd niet bevestigd.
Naast Sixx bestaat Sixx: A.M. uit gitarist Dj Ashba (GNR) en zanger James Michael die in het wereldje vooral bekend is als producer. James werkte de voorbije vijftien jaar onder andere samen met Mötley Crüe, Hammerfall, Halestorm, Meatloaf, Scorpions en Papa Roach. De man blijkt echter ook over een fantastische rockstem te beschikken wat het geluid van Sixx: A.M. zeker ten goede komt.
Dit Prayers For The Blessed Vol. 2 is het vervolg op het eind april verschenen eerste deel waarop Sixx: A.M. liet horen dat hij opnieuw de juiste vibe had gevonden zoals ten tijde van het debuut. Het is duidelijk dat door het einde van Mötley Crüe, Sixx zich volledig kan richten op zijn nieuwe band en dat is de horen op de nieuwe songs die sindsdien het levenslicht zagen. Op dit vervolgalbum bevestigen de drie Amerikanen al het goede van Volume 1.
Met opener Barbarians zetten ze meteen de puntjes op de i. No nonsens rock ’n roll met een hoog commercieel (lees: meezing_) gehalte. Het gezelschap gaat op hetzelfde hoge niveau door tijdens opvolger We Will Not Go Guilty om daarna even gas terug te nemen in het overheerlijke Wolf At Your Door en de ballad Maybe it’s Time.
In The Devil’s Coming trekken de heren weer alle registers open in een beklijvende rocksong, waarna gitarist Alba zijn gang mag gaan in het korte intermezzo Catacombs. Met het snelle psychotische That’s Gonna leave A Scar blijft Sixx: A.M. op hoog niveau de songs uitspuwen.
Daarna volgt een verrassend rockversie van Without You (origineel van Nillson maar bij het jongere publiek beter bekend van de versies van Mariah Carey en Withney Houston). De met stevige gitaren onderbouwde versie van Sixx: A.M. en de schitterende stem van James Michael leveren een kippenvelmoment af.
Suffocate en Riot In My Head zijn dan weer twee songs waarbij Sixx: A.M. rust en heaviness combineert. Vooral in Riot In My Head zit heel veel gevoel verwerkt en de muzikale nuances in de song doen mij spontaan aan het Britse Queen denken. Wereldklasse noemen ze dat.
Als uitsmijter krijgen we met Helicopters nog een schitterende ballad op onze boterham die ook al niet direct de mainstreampaden van de rockballad bewandeld. Alleen al de uithalen van Michael op deze verder doordeweekse muzikale achtergrond, maken van deze song een topper.
Het eerste deeltje van Prayers For The Blessing was al een werkstukje om U tegen te zeggen maar met deel twee overtuigen Sixx en zijn kornuiten helemaal. Dit is verplichte aanschaf voor al wie Velvet Revolver, Live, Guns ’n Roses en aanverwanten in zijn platenkast heeft liggen. En als je dan toch bij je platenboer bent, neem dan gelijk ook deel 1 mee naar huis want dat is bijna even straf.
0 reacties