De Zweedse bassist Leif Edling is al jaren een muzikale bezige bij. De man verwierf bekendheid met doomlegende Candlemass maar zwaaide tussendoor geregeld ook de plak bij heel wat andere bands die hun gading in dezelfde richting zochten, zoals Abstrakt Algebra, Krux en Avatarium.
The Doomsday Kingdom ontstond nadat Leif hersteld was van een burn-out die hem eind 2014 parten speelde. Door de voorgeschreven rust, had hij veel tijd om na te denken en Edling vond dat hij toe was aan iets nieuws. Niet dat hij zinnens was om een andere muzikale richting in te slaan. Neen, Leif wilde terug naar de basis van de doom en kwam zo muzikaal terecht in een mix van vroege Candlemass en oude Black Sabbath.
Als opwarmertje kregen we in de herfst van 2016 al een vierdelig schijfje dat deed verlangen naar meer, veel meer. En dat is ook wat Edling ons aanbiedt. Een achtdelig epos met een vibe die je onderdompelt in de seventies en eighties hard rock en die geregeld flink overgoten wordt met logge doomgeluiden.
Met zanger Niklas Stålvind (Wolf) heeft Edling ook de perfecte man gevonden om zijn creaties ook vocaal naar een hoogtepunt te brengen. Luister maar eens naar Spoon Full Of Darkness waar de man je achterover van je stoel doet vallen met zijn stem.
Geregeld overstijgen de composities ook het doomgegeven en tapt Edling vooral uit een heavy rock vaatje zoals op The Silence en het instrumentale pareltje See You Tomorrow. Het absolute hoogtepunt is echter het afsluitende negen minuten lange The God Particle waarop The Doomsday Kingdom zijn muzikale bagage perfect in weet samen te vatten.
0 reacties