Wanneer Enter Shikari enkele maanden terug aankondigde dat ze weer doorheen Europa zouden trekken, wist ik dat ik de Britten weer eens aan het werk ging zien. Tijdens deze tournee staat het debuutalbum Take To The Skies centraal, daar het dit jaar 10 kaarsjes mag uitblazen. De bezoekers mochten zich verwachten aan een setlist waarin het eerste album integraal gespeeld werd. De tickets voor deze show vlogen de deur uit, en al snel mocht de Trix het plaatje uitverkocht uithangen.
Niet meer als terecht. Enter Shikari staat garant voor een feestje in stijl. Het zou de vijfde keer worden dat ik deze Britse geoliede machine aan het werk zou zien. De vier voorgaande passages stelde de band niet één keer teleur, meer zelfs. Altijd weer opnieuw weet Enter Shikari me met verstomming te slaan. Deze keer waren de verwachtingen ongezien hoog, daar ze de verjaardag van Take To The Skies, mijn favoriete plaat van de band kwamen vieren.
Deze en de vorige passage van Enter Shikari hadden een naar mijn mening vreemde naam als support. Ditmaal werd er gekozen voor de rock van Mallory Knox, de vorige passage kwam dubstepicoon Modestep het beste van zichzelf geven en heb ik wijs aan me laten voorbijgaan. Na een paar luisterbeurten kon de cathcy muziek van Mallory Knox mij niet overtuigen om tijdig naar de Trix af te zakken.
En ik was niet alleen, want wanneer ik rond half negen arriveerde aan de zaal was het nog even aanschuiven vooraleer ik in de bar aankwam. Na de gebruikelijke rituelen te hebben ondergaan, zijnde een toiletbezoek, bonnetjes gaan kopen en drank halen, kon ik me naar de zaal begeven. Deze stond aangenaam gevuld maar toch konden we redelijk makkelijk tot vooraan wandelen.
Het nut van trappen in een zaal, zeker tijdens een coreshow, het blijft mee een ergernis. Alleen tijdens een show van Enter Shikari kan je meteen zien wie voor welke soort muziek komt. De mensen voor de elektronische invloeden verzamelen gezellig op de trappen, terwijl de mensen die stevig willen dansen zich op de vlakke vloer ophopen. Wanneer de lichten doofden was heel de zaal klaar voor een onvergetelijk feestje.
Persoonlijk had ik verwacht dat Take To The Skies er in één ruk erdoor zou worden gejast, maar Enter Shikari koos ervoor om het album in stukken te brengen aangevuld met recentere nummers. Het drieluik waarmee de band furieus van start ging, zijn de drie eerste nummers van hun debuutplaat. Met de introsong Stand Your Ground; This Is Ancient Land werd het feestje in stijl opgang getrokken.
De drummer Rob Rolfe en frontman Rou Reynolds, die zeer feestelijk gekleed voor de dag kwam, verzorgden samen de intro. Wanneer de track Enter Shikari uit de boxen knalde explodeerde de pit en stond zowat heel de Trix in lichterlaaie. Overal waar je keek zag je gelukkige mensen.
Toen we zo’n twintig minuten ver waren in deze intense show, koos de band het gevierde album Take To The Skies even te laten voor wat het is. Het was sinds 27 januari 2013 geleden dat Enter Shikari Antwerpen nog eens live speelde, ook in België trouwens, toen in de Muziek-O-Droom te Hasselt. Om hun terugkomst in Antwerpen te vieren brachten de Britten deze catchy plaat ten berde, waar het publiek zijn beste dansmoves kon boven halen.
Na deze zeer dansbare song was het tijd om nog eens furieus uit te halen. Met Sorry, You’re Not A Winner, dé publiekslieveling vanop Take To The Skies, probeerde Enter Shikari om het vuur weer wat aan te wakkeren. Al was het niet helemaal gelukt, daar de band ervoor koos om net deze in een iets nieuwer jasje te steken. De rest van de nummers vanop Take To The Skies werden origineel gebracht terwijl er bij Sorry, You’re Not A Winner duidelijk wat werd veranderd. Al de nummers volgden zich mooi op zoals ze op het album staan, alleen Sorry You’re Not A Winner werd ergens willekeurig gespeeld. Meerdere vreemde keuzes van de Britten.
Naast de nummers vanop hun debuutplaat was er ook ruimte gelaten voor andere platen. Persoonlijk vond ik het jammer dat de nieuwere nummers niet in het verlengde lagen van de intense songs vanop Take To The Skies. Enter Shikari koos voor Antwerpen, Juggernauts, Anaestetist, Redshift en The Appeal Of The Mindsweep. Zzzonked, Solidarity, Sssnakepit, There’s A Price On Your Head en The Appeal Of The Mindsweep hadden de setlist nog intenser kunnen maken.
Maar laat er geen twijfel over bestaan. Ook deze vijfde keer brak Enter Shikari het kot af. Voor de eerste keer hebben ze mijn extreem hoge verwachtingen niet helemaal kunnen inlossen, daar ik een iets hardere setlist had verwacht. Al zal het niet snel meer gebeuren dat Enter Shikari zo’n setlist voorschotelt.
Het enige echte minpunt was Redshift, een nummer dat zo’n jaar geleden als singeltje werd uitgebracht zoals Hoodwinker en The Paddington Frisk. Het loopt over van de commerciële toestanden waardoor de sfeer verdween als sneeuw voor de zon.
Met Ok Time For Plan B en The Appeal & The Mindsweep hadden de Britten nog een spectaculair eindschot voorzien. Beide songs werden vlak na elkaar gespeeld waardoor het als één nummer aanvoelde. Enter Shikari slaagde erin om met een nummer van hun meest recentste album The Mindsweep perfect in het verlengde te spelen van Ok Time For Plan B. Hierdoor bleef de passie, agressie en sfeer van dat nummer hangen tijdens The Appeal & The Mindsweep.
Enter Shikari behoort wat mij betreft tot één van de beste livebands op deze planeet. Het was wederom een feestje om nooit te vergeten. Ik kijk nu al uit naar het 20 jarig feestje van Take To The Skies of naar hun volgende passage in België, want die wil ik voor geen geld van de wereld missen.
Setlist:
0 reacties