Vele metalbands, voornamelijk in het deathmetalgenre, deinzen er niet voor terug om geregeld horrorelementen te verwerken in hun muzikale creaties. Maar ook het thrashgenre is niet vies van wat muzikale bloedequivalenten. Dat bewijzen de Noorse thrashers van Critical Solution die op 28 april 2017, met de nodige ondersteuning van het label Crime Records, hun derde langspeler op de wereld loslieten. Het kleinood werd gedoopt tot Barbara The Witch. Een referentie naar het ‘waargebeurde’ verhaal van Barbara Belladonna dat zich situeert rond het jaar 1600. Een conceptalbum gebaseerd op hekserij ten tijde van de middeleeuwen is dan ook het logische resultaat.
Natas Fo Live, ofwel Satan Of Evil voor de goede verstaander, slaagt er meteen in om de juiste sfeer op te roepen. Orgelarrangementen en een gesproken, duistere passage over het dorp Natas Fo Live en Barbare Belladonna voorzien het geheel van de nodige achtergrondinformatie waarna de band het thrashgeweld loslaat op de luisteraar onder de vorm van het nummer The Village. Muzikaal kan de thrash metal die Critical Solution hier ten gehore brengt het best omschreven worden als een kruisbestuiving tussen NWOBHM en de typische, furieuze thrashmetal uit de Bay Area.
Critical Solution drukt op het titelnummer, Barbara The Witch, het gaspedaal nog wat steviger in. Lekker riffwerk in combinatie met een verschroeiend tempo zorgen ervoor dat dit nummer beschouwd kan worden als één van de hoogtepunten van dit album. Bovendien past het stemgeluid van zanger Christer Slettebø perfect bij de horrorthematiek. De drie nummers die daarop volgen zijn iets langer uitgesponnen waardoor het verhalende aspect meer op de voorgrond treedt. Toch durft de aandacht her en der wat te verslappen door het feit dat het tempo er bij momenten volledig uitgehaald wordt. Op zich draagt dit prima bij tot de hele sfeer en de beleving waar dit album voor staat, maar voor de luisteraar die gewoon een lekker, stevig en vooral snel thrashalbum wil opleggen, zullen de abrupte tempowisselingen misschien net iets te veel van het goede zijn.
End Of The Beginning vormt het volgende narratieve luik van het album waarbij de sfeer wederom sterk opgebouwd wordt om vervolgens naadloos over te schakelen naar het snelle The Headless Horsemen, waarbij het soleerwerk van gitarist Bjørnar Grøsfjell een uitdrukkelijke vermelding verdiend!
Het afsluitende kwartet nummers staan stuk voor stuk bol van de variatie. Zo zijn Officer Green en Return Of The Witch gewoon oerdegelijke thrashsongs die bovendien wederom gekenmerkt worden door uitstekend gitaarwerk. A Lady In White is daarentegen een traag, instrumentaal nummer. Into The Abyss sluit het album op een verhalende wijze af wat meteen ook het einde vormt van het hele verhaal rond Barbara Belladonna. Bovendien bevat dit conceptalbum ook nog een bonusschijfje met zes interessante covers van bands zoals Black Sabbath en Uriah Deep.
Met dit derde album bewijst Critical Solution dat ze hun plaats in het metallandschap wel degelijk verdienen. De verhalende thrashmetal van deze Noren zorgt voor een frisse wind binnen het stilaan overbevolkte thrashklimaat. Zowel vocaal als instrumentaal zit het volledig snor al durven de vele tempowisselingen de dynamiek en de snelheid er wel wat uit te halen. Het knappe artwork draagt zijn steentje bij tot de hele horrorsfeer en maakt het totaalplaatje compleet.
Tracklist:
- Natas Fo Live
- The Village
- Barbara The Witch
- Red Hooded Devil
- Peter Crow
- The Burning Pyre
- End Of The Beginning
- The Headless Horsemen
- Officer Green
- A Lady In White
- Return Of The Witch
- Into The Abyss
0 reacties