Op vrijdag 26 januari zal het ongeveer een jaar geleden zijn dat Kreator meteen tekende voor de eerste thrashgranaat van 2017. Die bewuste 27 januari 2017 staat nog vers in mijn jonge geheugen gegrift, aangezien ik toen opnieuw van mijn vrijheid kon genieten na zes weken onophoudelijk zwoegen en zweten boven de rechtsgerelateerde boeken. Ook dit jaar is het wederom prijs, alleen hebben ze mij dit jaar wel tot twee februari bij mijn spreekwoordelijke pietje. Gelukkig hebben de platenlabels heel wat op de planning staan, waardoor er tussen alle inspanning door ook ontspannen kan worden. Iets wat ik de voorbije weken toch genoeg heb kunnen doen en waarbij de nieuwe, ondertussen al elfde studioplaat van Accuser, genaamd The Mastery, één van mijn trouwe partners was. Een bespreking kon bijgevolg dan ook niet uitblijven.
Ondertussen draaien de Duitse thrashers van Accuser ook al dertig jaar mee aan het firmament. Iets wat toch enigzinds genuanceerd dient te worden, aangezien de band er halfweg de jaren ’90 voor een goeie vijftien jaar de brui aan gaf. Nota bene net op het moment dat ze volop bezig waren aan een wereldwijde verovering van de metalscene. Sinds 2010 zitten ze opnieuw volop in roulatie, waardoor we anno 2018 met The Mastery toe zijn aan album nummer vijf sinds het comebackalbum Agitation uit 2010.
Dat deze heren duidelijk niet te kampen hebben met een gebrek aan creativiteit en inspiratie mag wel duidelijk zijn, want The Mastery is opnieuw een stevig staaltje thrash metal geworden van een hoog niveau. Al van bij de opener Mission Missile valt op hoe ongelofelijk strak het geluid wel niet afgesteld is. Dit is hoe moderne thrash metal hoort te klinken. Alleen al daarvoor is dit schijfje de moeite waard om aan een luisterbeurt te onderwerpen.
Gelukkig heeft Accuser nog meer te bieden dan een straffe productie alleen. Veel meer zelfs, want de muzikale interactie tussen gitaarwerk, bas en bulderende drums komt weergaloos uit de verf. Voeg daar nog de bijtende, agressieve stem van frontman Frank Thoms aan toe en je krijgt een uiterst explosieve cocktail voor de kiezen. Naast de pure thrashgranaten als het eerder genoemde Mission Missile en Time For Silence is er ook weer genoeg ruimte voor iets melodieuzer werk. Nummers als The Real World en Solace In Sorrow vormen daar het mooiste bewijs van.
Hoewel ze afkomstig zijn uit Duitsland is het toch niet volledig correct om Accuser onder te brengen onder de noemer Teutonic thrash metal. Daarvoor zijn de invloeden van bands als Testament en Exodus net iets te prominent aanwezig. Luister maar eens naar het nummer Mourning en je zal perfect begrijpen wat ik bedoel, want bij vlagen lijkt Frank Thoms wel de tweelingsbroer te zijn van ene Chuck Billy wat het vocale aspect betreft dan toch.
Met The Mastery komt er op gepaste wijze een einde aan straffe plaat van een band, die bewijst dat ze zich opnieuw volledig op kruissnelheid bevinden. Gedurende zeven minuten slaagt Accuser er in de luisteraar bij de keel te grijpen door een combinatie van stevig riffwerk, een mid-tempo middenstuk en een slotakkoord waarin alle remmen los gaan.
Voor velen was op 27 januari dé plaat van 2017 al gekend. Zo een vaart zal het met dit nieuwe schijfje van Accuser niet lopen, maar desalniettemin tekenen deze Duitsers voor de eerste thrashbom van 2018. 2017 was al een ongelofelijk topjaar qua metalreleases, maar 2018 belooft minstens even goed te worden. Iets waar Accuser alvast zijn steentje aan heeft weten bij te dragen.
Tracklist:
- Mission Missile
- The Real World
- Solace In Sorrow
- Time For Silence
- My Skin
- Catacombe
- Mourning
- Ruthless
- Into The Black
- The Mastery
0 reacties