Daarnet kwamen we met post-rock van de Japanners envy, nu is de Zweedse band PG.LOST aan de beurt die vorige week vrijdag 20 november een nieuw werk uitbracht.
Om het kind een andere naam te geven noemen de bandleden hun muziek Swedish experimental instrumentalism dus hier geen geblèr van de frontman.
Na het succesalbum Versus uit 2016 is Oscillate de tweede langspeler bij de Duitse label Pelagic Records uit Berlijn, niet toevallig een label waar heel wat post-rock en alternatieve bands onderdak gevonden hebben waaronder ons eigen Bear, Briqueville of Psychonaut. Tussen beide albums zit nog een live opname in ons eigen land, meer bepaald op Dunk! Festival in Zottegem.
De eerste keer dat ik live kennis mocht maken met PG.LOST was net geen vier jaar geleden wanneer de Zweden het voorprogramma bezorgden van de co-headline set van MONO en Alcest in de kleine zaal van rocktempel 013 in het Nederlandse Tilburg. Een korte set die toen heel wat indruk op me maakte.
De instrumentale band uit Nörrkoping ontstond 16 jaar geleden en is toe aan haar vijfde full album met nog steeds dezelfde bezetting bestaande uit gitaristen Mattias Bhatt en Gustav Almberg van The Great Discord, bassist Kristian Karlsson die ook bij Cult of Luna actief is al toetsenist en Martin Hjerstedt die ooit de drums bemande bij het minder bescheiden Ghost.
Dit was niet het eenvoudigste album om in elkaar te steken, zeker niet de opnames. Gitarist Mattias Bhatt zat immers vast in Engeland en kon pas op het laatste nippertje naar de opnamestudio vliegen waardoor zijn delen iets sneller moesten opgenomen worden en anderzijds wordt de tijd van andere bandleden ook opgeslokt door hun verbintenis met andere bands waarvan die deel uitmaken.
Shelter is zonder twijfel mijn favoriet nummer op dit in zijn geheel leuk album met nog een andere hoogvlieger E22, het tweede nummer.
Zonder veel moeite te doen hoor je door het album heen invloeden van andere bands uit hetzelfde genre zoals de grootheden MONO of Godspeed You! Black Emperor maar ook heel eigen hoogwaardige cineastische en sfeervolle muzikale constructies die ook wel enigszins doen denken aan het laatste album van Toundra met hier wel in bepaalde gevallen iets stevigere nummers. In feite spreekt de artwork van dit album boekdelen of om in oude informatica termen te spreken WYSIWYG.
Het album werd opgenomen in de eigen studio van de band en gemixt en gemasterd door Magnus Lindberg van Cult of Luna. Als de pandemie zo vriendelijk wil zijn om wat af te zwakken kunnen we PG.LOST begin volgend jaar aan het werk zien samen met The Ocean met een show in de Brusselse Botanique op 2 februari terwijl onze noorderburen kunnen kiezen uit Hedon in Zwolle op 31/01 en De Helling in Utrecht op 03/02.
0 reacties