Het Duitse technische artcoretrio The Hirsch Effekt bracht in mei vorig jaar nog maar een nieuwe langspeler uit met Kollaps, niet eens een jaar later komen ze op de proppen met een nieuwe extended play voorzien van vier nummers, drie bestaande en één nieuw die in een prachtig orkestraal kleedje gestoken werden en zo een andere kant van de jongens uit Hannover laat zien.
Geen mathcorecomposities op Gregær, maar een heel andere kant van het muzikale vermogen van het trio uit Nedersaksen, een half uur lang. The Hirsch Effekt bestond hier niet uit drie musici om Gregær op te nemen maar welgeteld 20 aangevuld met een zangkoor bestaande uit acht tieners en prille twintigers. Allemaal jongeren uit het eigen Hannover, één voor één met een klassieke muziek opleiding. Vermits het hier gaat om drie adaptaties van werken die eerder uitgebracht werden met weliswaar één nieuw nummer blijven de lyrics in het Duits wat ik wel leuk vind.
U vraagt zich misschien af van waar de naam The Hirsch Effekt vandaan komt en u bent niet de enige. Nadat ik die voor het eerst aan het werk zag op Euroblast intrigeerde me dat ook na een strakke set. De bandnaam verwijst naar de permeabiliteit van de slijmvliezen van de dunne darm, ontdekt door de Duits-Joodse arts Rahel Hirsch, die naar haar is vernoemd als het Hirsch-effect.
The Dillinger Escape Plan is ongetwijfeld een grote inspiratiebron al doet The Hirsch Effekt het normaliter wel maar met zijn drieën. Wat hen ook kenmerkt is dat ze immer de grenzen van het muzikale universum exploreren en deze proberen te verleggen. Doorheen de discografie van The Hirsch Effekt stel je vast dat System of a Down een aanvullende inspiratiebron is, maar dan eentje op speed met polyritmische invallen.
Ritmewisselingen zijn schering en inslag maar bij de Duitsers is er meer melodie aanwezig dan bij de voormalige Amerikaanse outfit, zeker op het eerste nummer Natans, afkomstig uit hun voorlaatste album Eskapist dat eveneens bij Long Branch Records verscheen. Natans komt met het orkest helemaal tot zijn recht in deze track van ruim 10 minuten.
Domstol is net als Kollaps afkomstig uit de release die vorig jaar uitgebracht werd al krijgen we hier een enigszins rustigere verwerkelijking. Tijdens Kollaps laat bassist Ilja Lappin zich helemaal gaan aan de micro tot hij na driekwart van het nummer gezelschap krijgt van de growlende gitarist en zanger Nils Wittrock aangevuld met het 8-koppige koor, opgenomen in de D Room Recording Studios in Gehrden net voor de pandemie uitbrak.
De blaasinstrumenten zorgen hier naar mijn bescheiden mening voor een stevige opwaardering van de nummers die oorspronkelijk ook al heel sterk waren.
Tot slot de titeltrack van deze release, Gregær, waarvan de hierboven video op 26 maart in première ging en een nieuw werk is dat ruim een jaar geleden opgenomen werd en waarin Wittrock en Lappin de vocals delen zoals ze dat zo vaak doen.
Met deze extended play laat het Duitse trio u een half uur lang kennis maken met een andere kant van de band die we tot op heden nog niet kenden. Een aanrader. Verkrijgbaar op de webstek van Long Branch Records voor amper 18 €.
0 reacties