Na de ietwat hobbelige release van zijn zelf getitelde album uit 2020 met het debuut van een nieuwe drummer (Art Cruz, ex-Prong) en bevestigde shows die de één na de andere moesten worden geannuleerd, kwam Lamb of God afgelopen september weer samen in zijn creatieve stek in Richmond, Virginia, om zijn jongste album volledig te spelen voor een virtueel publiek tijdens een live-uitzending.
Het tegenwoordige normaal nam ons het ongeëvenaarde genot weg om die woedende ontlading met hoge decibels te ontvangen en ons in een moshpit te gooien met andere zielsverwante metalheads. Gelukkig bestaat het Internet en was er geen belemmering voor onze helden om door te gaan met creatief actief te blijven en zich te verbinden met hun fans via uiteenlopende digitale platformen.
Live in Richmond, VA is een boze reactie op de reeks tegenslagen die gepaard gingen met de pandemische nachtmerrie en die verder werd geaccentueerd door de politieke onrust en instabiliteit voorafgaand aan de verkiezingen in de VS, zoals de band verwoordde op zijn sociale media en in verschillende interviews.
Het bewijs hiervan zijn protestlyrics als a liar’s sick charade … systematic disarray of the rotting corpse of dencency, just another casualty of the American scream uit het tweede nummer Checkmate dat ongetwijfeld één van de kroonjuwelen is van deze liveopname met de toegevoegde ruwheid voor deze versie.
Na de furieuze start bestaande uit de eerste 3 tracks werd er een korte rustpauze ingelast tijdens de intro van Reality Bath waarin Randy Blythe het nummer opdraagt aan zijn vriend Riley Gale, zanger van Power Trip, die een maand eerder was overleden.
De reeds bekende verpletterende sound van de band is van begin tot eind aanwezig en combineert zowel groove als thrash die hen kenmerkt maar ook gewaagde hardcore punk met Midden-Oosterse ondertonen in het oude Contractor.
Naast het in zijn geheel brengen van het gelijknamige album, bracht Lamb of God ook nog drie composities uit vorige albums: Contractor (Wrath), Ruin (As the Palaces Burn) en 512 (VII: Sturm und Drang) die ongetwijfeld bij meer dan één fan van het eerste uur nostalgie wekten naar de originele line-up van de band met Chris Adler achter de drums. Met deze performance bevestigt Art Cruz echter waarom hij werd uitgekozen als de ideale vervanger voor de voormalige drummer.
Er werd niet nagelaten The Death of Us te brengen, een stuk die ze vorig jaar uitbrachten als onderdeel van de soundtrack voor de film Bill & Ted Face The Music met niemand minder dan de grote Keanu Reeves.
De band meent dat het plannen van deze live-uitzending hen een gevoel van zekerheid gaf te midden van twijfels. Het was ook een manier om die krachtige symbiose tussen bandleden en fans tijdens hun shows, en de onmiddellijke euforische reactie van de fans die ze zo missen, een nieuw leven in te blazen.
De moeite en het enthousiasme van de band om met deze release de wereld van streaming te betreden wordt zeker geapprecieerd, maar er moet worden opgemerkt dat er een extra ingrediënt van originaliteit nodig was, zoals het coveren van enkele nummers om te voorkomen dat de opname zou doorgaan als een soort van “best of”.
Echter, bij afwezigheid van optredens en festivals in de nabije toekomst, is dit voor de fans van de band niet zomaar een motherfucking uitnodiging om naar een liveshow te luisteren, maar een optie om zelfs maar even aan de pandemische chaos te ontsnappen en terug te vervoeren naar betere tijden door Live in Richmond, VA op cd of vinyl te beluisteren in je knusse zetel. Volgens het kwintet is deze opname nog meer te appreciëren wanneer ze vergezeld gaat van het nieuwe Lamb of God-bier, Ghost Walker IPA, of een lekkere kop van hun Memento Mori-koffie. Geen van beide is echter verkrijgbaar bij ons, helaas.
0 reacties