Onlangs nog te zien op de streamingversie van Roadburn 2021 bracht de Zweedse post-hardcoreformatie Blessings op vrijdag 21 mei haar tweede langspeler uit onder de titel Biskopskniven. Fans van Converge of At The Drive In, dit kan u zeker interesseren.
Göteborg is doorgaans meer bekend om de melodische death metal dan post-hardcore maar Blessings is een lekker uitzondering op de regel. Je vindt in hun muziek elementen terug van zowel hardcore punk, noise als stevige post-rock. Het vierkoppige gezelschap koppelt deze zeer onzinnige uiteinden van het spectrum van zware gitaarmuziek tot een samenhangend, intrigerend en eigenzinnig geluid op deze nieuwe worp.
Blessings’ ‘debuutalbum Bittervatten was een harde en luidruchtige aangelegenheid, geïnspireerd op bands als Unsane, Breach, Black Flag of Darkthrone maar het viertal ontwikkelde zich al snel in een andere richting.
Nog steeds luid en confronterend, werden de elementen van herhaling en trance-opwekkende stemmingen en riffs prominenter in hun geluid op deze tweede release.
“Een bijzonder ding dat echt het geluid van Biskopskniven vormde, waren de drums”, zegt percussionist en synth-speler Erik Skytt. “De meeste nummers zijn geschreven met een zeer loop- en groove-gebaseerde benadering, een soort drummanifest gemaakt door drummer Mattias Rasmusson, die de nummers een heel andere basis gaf om op voort te bouwen, vergeleken met het grootste deel van het debuutalbum. Geen franjes, gewoon machineachtige oefeningen en eenvoud”.
Instinctief begon de band te werken met een meer gevarieerd klankkleurenpalet, waarbij ze verschillende percussie en melodische elementen verzamelden om muzikale ideeën te presenteren in plaats van alleen gitaar en bas. Blessings integreerde modulaire synths om verschillende texturen te creëren die naadloos bij de gitaren pasten, en begon te werken met ritmische loops en percussie-instrumenten. Het resultaat is een veelzijdig geluid dat even zwaar als gediversifieerd is, vol kleine verrassingen die nooit misstaan, maar altijd een bepaalde rol spelen in het grotere plaatje van het album. De gevarieerde zang maakt het plaatje compleet: voor bijna elk nummer van de plaat wordt een nieuwe aanpak gekozen.
“Biskopskniven was echt een gezamenlijke creatieve inspanning van alle bandleden, we waren het erover eens dat we dit album niet uit onze handen en de wereld in zouden sturen eer het precies het album werd die we wilden dat het zou worden”, aldus frontman Johan G. Winther die onlangs nog een soloplaat uitbracht in een heel ander genre en ook bij Pelagic Records. „We waren aan het fotograferen voor een diep geluid met textuur gestapeld op textuur, en nieuwe dingen om te ontdekken bij elke luisterbeurt. We hebben hard gewerkt om elk nummer zijn eigen stem te geven, en hoewel het soms een moeilijke bevalling was, hebben we het gevoel dat Biskopskniven niet anders had kunnen samenkomen”.
Biskopskniven, opgenomen door de band zelf en gemixt en gemasterd door Magnus Lindberg van Cult of Luna, is een buitengewoon album vol intrigerende lagen om te ontdekken.
0 reacties