Na een vrij lange pauze is de talentvolle jonge belofte van de cyberpunk, Perturbator, terug van weggeweest met de lancering van zijn vijfde langspeler, Lustful Sacraments, dat gemasterd werd door de Colombiaanse producer Jaime Gómez Arellano en tevens de medewerking kreeg van Maniac 2121, True Body, Belial en Hangman´s Chair.
Op deze nieuwe release krijgt de prominente synthwavesound van James Kent een post-punk- en zware technotwist met stevige gitaarriffs en gotische vocals. Een soort buitengewoon kwaadaardige John Carpenter 2.0 die speelt met de intensiteiten net als meer ambient delen die overlopen van duisternis.
Het album weeft de klassieke filmische sfeer van Perturbator met dreunende drums, subtiele elektronische melodieën en sombere gitaren terwijl de teksten de nihilistische erfenis van Perturbator voortzetten en toekomstige werelden verkennen waarin de onvermijdelijke ondergang van de mensheid wordt gezien.
Over het geheel genomen is deze plaat een smeltkroes die zowel post-punk, gothic en industriële invloeden van de jaren `80 en vroege jaren `90 laat samensmelten, zoals Sisters of Mercy, Nine Inch Nails of Type O Negative dat deden, maar ook de dark synthinvloeden van hun tijdgenoten Gunship en Lorn, met het behoud van de kenmerkende donkere en onderdrukkende elektronische tonen typisch aan Perturbator. James Kent meent dat de bedoeling van dit nieuwe werk er was om een muzikale bevrijding op zijn eigen manier te ervaren, om te stoppen met het opnieuw uitspugen van dezelfde nostalgische sounds waarvan hij voelde dat ze zijn geluid verstoorden.
Waar zijn eerder werk een voor de hand liggende liefdesverklaring aan de jaren 80 was, gaat het nu meer in een richting minder gedreven door nostalgie en met een meer experimentele insteek, maar zodanig experimenteel dat het gewaardeerd kan worden en dat zelfs voor de meest veeleisende metalheads. Vijf jaar na het uitbrengen van zijn laatste album toont Lustful Sacraments duidelijk de artistieke evolutie van de protagonist.
Perturbator keert in theorie terug naar de belangrijkste Europese podia in oktober en november van dit jaar, met een nieuwe liveshow die belooft dit nieuwe album naar nog meer experimentele sonische dimensies te brengen. Er werd alvast een tour gepland voor 2022 – 2023 die de Fransman naar alle uithoeken van de wereld zou moeten brengen.
0 reacties