Pas terug van een uitgebreide reis en het is meteen een genoegen om in twee weken tijd drie festivals en een aantal zaalconcerten te mogen bijwonen. Als fotograaf kijk je uiteraard altijd uit naar gigs waar het showgehalte ook van enig belang is en dat was op vrijdag 6 mei nu net het geval in het aangename jeugdhuis Asgaard in Gentbrugge, een organisatie van Fat Bastard Promotions. Het Poolse black metal gezelschap rond frontman Bartłomiej Krysiuk, БАТЮШКA, hield nog eens halte in Vlaanderen met hun Black Liturgy Pilgrimage Tour 2022. Een Europese tournee met niet minder dan drie bands binnen een relatief eensluidend genre al waren de bands niet overal dezelfde.
Om de avond aan te vaten samen met een nieuw biertje van Asgaard kreeg het publiek het Poolse Hore geserveerd die een mix bracht van thrash en black metal afkomstig uit hun eerste langspeler die net een jaar geleden verscheen, Siostry Wiedźmy. De vier heren betraden het podium blootsvoets en elk met een jutezak over hun hoofd getrokken. Hier en daar hoorde je dat Hore eigenlijk de begeleidingsband is van Bartłomiej Krysiuk bij БАТЮШКA, maar daar wil ik mijn handen niet aan vuil maken, feit is wel dat ze ontstaan op ongeveer hetzelfde ogenblik als de twee БАТЮШКA incarnaties. Eén ding stond alvast als een paal boven water, Hore bracht een veelbelovende set met voortreffelijke muziek.
Tweede aan zet was Diabolical uit het hoge noorden, meer bepaald Zweden, die inmiddels net iets meer dan een kwarteeuw aan de extreme metal weg timmeren, als je de twee jaar bijneemt onder de naam Misanthropic Orchestra. Uit die periode is enkel gitarist en frontman Sverker Widren overgebleven die luttele dagen na deze show zijn 41ste verjaardag vierde en al van zijn zestiende aanvoerder is van Diabolical.
Rook vulde de zaal van meet af aan terwijl de Zweden zichzelf voorstelden met een We Are Diabolical. Verder kregen we vooral stukken uit hun jongste werk dat inmiddels 3 jaar geleden verscheen, meer bepaald Eclipse in een mix van death en black metal met behoorlijk sterke vocals van Widren. Een sterke opwarmer.
Even voor 21u00 was het tijd voor een orthodoxe zwarte liturgie afkomstig uit Polen met een podium waar je het bos door de bomen niet meer zag door de kaarsen op koperen en stalen kandelaars, orthodoxe kruisen en een altaar. Eens de kaarsen werden aangestoken kon de zwarte mis aangevat worden nadat Bartłomiej Krysiuk het koor betrad zwaaiend met een wierookbrander die de voorste rijen van het bedehuis in een reukoffer baadde.
Naast frontman Bartłomiej Krysiuk en de klassieke opstelling van een metal band was het gezelschap vergezeld van een zangkoor dat net als alle andere muzikanten sinds 2018 deel uitmaken van deze versie van БАТЮШКA, de ene met al meer kwaliteiten dan de andere en allen uitgedost in de orthodoxe klederdracht van de hiëromonen ofte monnikspriesters.
De Asgaard tempel kreeg een homilie die bestond uit gezangen uit het hele oeuvre van het Poolse gezelschap dus ook, naar het slot toe als wijze van psalm, een aantal passages uit het gelauwerde Litourgiya stammend uit de tijd dat er maar één enkele БАТЮШКA bestond op deze aardkloot. Het votum bestond overigens uit een aantal Irmos cantussen die terug te vinden zijn op Maria, de verzamelaar die in februari uitgebracht werd maar oorspronkelijk op Raskol stonden, een ep die uitgegeven werd tijdens de eerste zomer van de zondvloed en net als alle andere releases in het oud Kerkslavisch uitgevoerd worden. Als zegen kregen de talrijk opgekomen volgelingen Pismo VI uit ep Carju Niebiesnyj (2021).
Ondergetekende verwachtte wel wat van dit gebeuren en werd op zijn wenken bediend, dit was een meer dan behoorlijke oecumenische concilie aan de rand van Gent georganiseerd door Fat Bastard Promotions uit de nabije parochie Lokeren.
Door technische mankementen aan mijn apparatuur kan ik momenteel deze review niet voorzien van foto’s. Onze oprechte excuses hiervoor!
0 reacties