Devin Townsend heeft zijn vervolg op 2019’s Empath uitgebracht: Lightwork. Oospronkelijk was de release van het album gepland voor 28 oktober, maar die werd uitgesteld tot 4 november vanwege onvoorziene productieproblemen. Wat wij ervan vonden, kan je hier lezen!
Lightwork werd opgenomen en geproduceerd door zijn eigen label Hevy Devy records en uitgegeven onder licentie van InsideOut Music zoals zij de afgelopen 22 jaar hebben samengewerkt. De productie van het album werd mede mogelijk gemaakt door zijn grote vriend Garth Richardson, de bekende producer uit Canada, en met de hulp van levenslange vrienden zoals Anneke van Giersbergen, Ché Aimee Dorval, Steve Vai, Diego Tejeida en nog veel meer.
De eerste single die uitkwam was Moonpeople, gereleased in augustus met een bijhorende videoclip die werd opgenomen in Altea, Spanje, tijdens de afgelopen zomertournee. Moonpeople, was de eerste van die videoclips voor Devin Townsends laatste project. Alle video’s delen een gelijkaardig thema zoals we kunnen zien op de volgende video’s Call Of the Void en tenslotte Lightworker.
In Devins woorden is Lightwork een wat meer ‘song’-gericht album. Een beetje directer en eenvoudiger dan veel van wat hij de laatste tijd doet. Na Empath en The Puzzle ging het voor Lightwork weer de kant op van meer traditionele arrangementen. Muzikaal gezien zijn de gitaren minder agressief dan op vorige albums en experimenteert hij meer met elementen uit ambient en electro pop. Tekstueel speelt hij in op de moeilijkheden van de laatste jaren, maar met het oog op het weer in elkaar zetten van de stukken. We kunnen dit duidelijk horen in nummers als Celestial Signals:
Pain, are you here to remind me? No Shangri-La, no shame in failure… cries out with all that’s true, we’ll never regret for a minute, when all is new”.
Lightwork werd samengesteld uit een spervuur van materiaal geschreven tijdens de pandemie en bevat een begeleidend album van b-sides en demo’s genaamd Nightwork dat een meer eclectisch geluid biedt met verrassende knallende heavy tracks zoals Stampys Blaster en Factions.
Het artwork van de albumhoes werd gemaakt door vaste medewerker Travis Smith, het toont een vuurtoren als een soort analogie ‘licht in het donker‘ terwijl men probeert te navigeren door de schijnbaar eindeloze uitdagingen die het leven vaak kan bieden. Wanneer het lijkt alsof er geen uitweg is of dat een situatie schijnbaar onoverkomelijk wordt, werd de verbinding met muziek, familie en creativiteit een licht in het donker dat uitmondde in dit opbeurend-spirituele album.
Een raar weetje over de nummers die op Lightwork staan: een van de nummers moest eruit worden gehaald vanwege clearance-problemen, omdat het melodieën gebruikte van Aqua’s pophit uit 1997: Barbie Girl. Het nummer was getiteld Honeybunch en bevatte gitarist en funklegende Nile Rodgers. Het nummer werd uiteindelijk vervangen door het Heartbreaker.
Hoewel Lightwork niet bijzonder complex en eclectisch is in vergelijking met zijn vorige releases en omdat het misschien te ‘pop’ is voor veel metalfans, zullen degenen die Devins werk de afgelopen jaren hebben gevolgd waarschijnlijk weten dat hij sinds het begin heen en weer is gegaan tussen brute dingen en chille dingen, dus dit zou voor hen niet als een grote verrassing moeten komen.
Aanbevolen tracks: Equinox, Celestial Signals en Heavy Burden.
0 reacties