2014 was het jaar waarin Lost Baron het levenslicht zag. Anno 2022 is hun debuutalbum, Dark Messiah, een feit. Nochtans hebben deze West-Vlamingen in die acht jaar niet stilgezeten.
Yannick Verlinde, Bert Dewaele, Dieter Lafaut en Koen Huyghe hadden een gezamenlijke passie, namelijk zware muziek. Lost Baron bracht een mix van stoner en het hardere metal en creëerde zo zijn eigen sound. Al zeer vlug in 2015 resulteerde dat in een eerste ep, Kelder, en daaropvolgend het veroveren van vele lokale optredens en een groeiende fanbasis. Twee jaar later verscheen hun volgende ep, Bastard Blood. Waarna de groei verder bleef evolueren. Optreden op grotere festivals zoals Ieperfest, Antwerp Metal Fest, Fleddypalooza, Roadkill,… tot zelfs een aftershow van Godsmack in de Trix concertzaal. Ook heeft Lost Baron al zowat samengespeeld met de hele Belgische metalscene (Psychonaut, Fleddy Melculy, Oathbreaker,..) om er maar een paar te noemen; de lijst is te lang.
Dark Messiah luidt voor Lost Baron letterlijk een nieuw tijdperk in. Nu de coronaperikelen zowat achter ons liggen, kunnen deze mannen vol gaan voor hun eerste langspeler. Niet alleen is deze formatie van een kwartet hervormd tot een trio (Koen Huyghe heeft de band verlaten) en wordt de koek nu verdeeld tussen Yannick (gitaar en zang), Bert (bas en zang) en Dieter (drums). Met Dark Messiah verkennen ze muzikaal ook andere horizonten. Dynamische riffs, psychotische zang, duister en sinister met een hardcore-attitude, jaren negentig vibes en een beetje blackmetalsaus. Bovendien hebben ze de opnamen en productie in handen geschoven van de Antwerpse (met Portugese roots) Martin Furia (Bark, Destruction).
Bij de opener en tevens titeltrack krijgen we al direct een staaltje van wat we op de rest van het album kunnen verwachten. Na een rustige gitaarintro barst alles los. Gitaren spelen hier duidelijk een grote rol en ook de nieuwe stijl is vanaf het eerste moment overvloedig aanwezig. De combinatie van de twee stemmen (screams en schurende zware zangpartijen) en mooi geplaatste samples maken het geheel zeer interessant. Samples zijn zowat de vaste waarde bij Lost Baron. Ze zijn ruim aanwezig. Bastard Blood Is Back vangt aan met een opgenomen fragment en doorheen het nummer krijgen we deze meermaals te horen. Deze samples zorgen ook voor een rustpauze in de tracks.
Soms volstaat een dubbele zang en samples niet en zijn gastvocalen ook welkom. Zo is op Ancient Call For Blood Ron Bruyneels (Bark) even komen meebrullen. Dit maakt dat dit nummer iets steviger voor de dag komt en op sommige momenten wel wat naar Bark neigt. High Hopes is ook een dijk van een track. Ieder instrument neemt zijn prominente rol op en de jaren negentig invloeden zijn hier duidelijk hoorbaar. Iets dat misschien indirect de reden is dat dit nummer meteen tot één van mijn favorieten behoort. Het daaropvolgend nummer Devour The Lambs valt op door de openingszin: “We all have different openings in our body for different things” (waar zat de schrijver van deze track met zijn gedachten toen hij dit neerschreef?). Soit, voor de rest is dit een geweldige track vol van zware slugde metal, doorspekt met wat we al een volledig album horen. Death, hardcore en wat psychedelische invloeden.
Afsluiten doen we met A Parasite, A Plague. Het tempo ligt hier wat lager en neigt meer naar de desert stoner metal. Log en zwaar gestemde gitaren. De intro start met een dank u wel voor uw aandacht en we zien elkaar we eens terug aan de toog. Iets waar ik de mannen van Lost Baron ga aan herinneren wanneer we elkaar nog eens tegenkomen op een van hun optredens. En met dit enorm sterk en prachtig debuutalbum zal dit zeker geen probleem zijn om Lost Baron ergens te velde te zien optreden.
Tracklist
- Dark Messiah
- Bastard Blood Is Back
- Mass Control
- High Ropes
- Devour The Lambs
- Ancient Call For Blood
- Mask Of Insanity
- A Parasite, A Plague
0 reacties