Vier jaar na zijn optreden op Alcatraz 2019, keerde de ‘freak show’ van Avatar terug naar België op 29 maart. Deze keer werden ze vergezeld door de Amerikanen Veil of Maya en de Zwitsers Kassogtha als supporting acts in Ancienne Belgique.
De vrouwelijke fronted band Kassogtha begon de avond met een flinke dosis progressieve death metal. Hoewel de zaal nog niet erg vol was en het publiek geleidelijk aan arriveerde tijdens het optreden van de band, liet geen van de vijf muzikanten zich daardoor ontmoedigen. Stephany Hugnin vervult haar rol als frontvrouw perfect, met een sterke podiumaanwezigheid en vocale kracht. Ze maakte direct contact met het publiek door in het Frans te spreken en hen uit te nodigen om op te warmen voor de volgende acts.
De gekozen set was gebaseerd op hun laatste werk: rEvolve (2022), geproduceerd door David Castillo (Carcass, Opeth, Leprous), Linus Corneliusson (Ihsahn, Amorphis) en Tony Lindgren (Katatonia).
Kassogtha was een mix van agressie met emotionele melodieën en woeste riffs, en als je een voorkeur hebt voor moderne zwaarte, dan mag je rEvolve (2022) niet missen!
Na een pauze van 15 minuten, met de zaal meer gevuld en de sfeer hooggespannen, betrad het kwartet Veil of Maya het podium, geopend met de hypnotiserende bas van Viscera en veranderde geleidelijk in een brute achtbaan van riffs met een pakkend melodisch refrein. De band die zichzelf oorspronkelijk beschouwde als deathcore, heeft sindsdien metalcore en djent op een buitengewone manier omarmd.
Na een paar nummers was het duidelijk dat Veil of Maya een andere energie had gebracht naar het concert, die slechts enkelen vanaf het begin konden waarderen. De fans die graag Avatar wilden zien, waren niet zo bekend met hun moderne metalcoregeluid, maar werden uiteindelijk enthousiast en sloten zich aan bij het feest.
De band speelde een mix van oude nummers van het geweldige False Idol (2017) en Matriarch (2015), en nieuwe nummers van hun aankomende album [M]other (2023) dat op 12 mei zal worden uitgebracht.
Zanger Lukas Magyar bracht zoals altijd zijn ongeëvenaarde charme en charisma op het podium, samen met zijn krachtige cleane vocalen en diepe harde gutturals. Gitarist Marc Okubo bewees eens te meer waarom hij een van de besten is in de moderne metalscene, met een energieke houding tijdens de hele show, zonder de hulp van secundaire gitaristen gedurende elf nummers. Een speciale shoutout naar bassist Danny Hauser en drummer Sam Applebaum, wier expertise bijdroeg aan hun algehele explosieve geluid.
Ze hielden het publiek betrokken en opgewonden voor de headliner, door circle pits, een Wall of Death en veel headbangen uit te lokken. Een werkelijk explosieve show van begin tot eind, Veil of Maya weet hoe hij de zaal in vuur en vlam moet zetten!
En dan, rond 20:30 uur, kwam het moment waar iedereen op had gewacht – de jongens van Avatar maakten hun opvallende entree op het podium, gekleed in hun klassieke horrorcircus-kostuums en het publiek barstte uit in gejuich. De Zweedse metalsterren begonnen met Dance Devil Dance van hun onlangs uitgebrachte album met dezelfde naam. De drummer, John Alfredsson, speelde de eerste beats van het nummer op robotachtige wijze, terwijl rook het podium vulde en de andere bandleden tevoorschijn kwamen uit een decoratieve “capsule” op het podium.
De zanger Johannes Eckerström, gekleed in uitgebreide kleding en met een stok met een schedel erop, speelt de rol van hofnar en ceremoniemeester met een vleugje excentriciteit. De band lanceert snel The Eagle Has Landed, waardoor Johannes het publiek kan testen door het refrein aan hen over te laten.
Van daaruit nam Avatar het publiek mee op een reis door zijn uitgebreide discografie, waarbij ze hits speelden van het nieuwe album en all-time favorieten van Black Waltz (2012), Hail The Apocalypse (2014), Feathers and Flesh (2016) en Hunter Gatherer (2020) zoals For the Swarm, Colossus en Let it Burn.
Hun podium aanwezigheid was werkelijk opmerkelijk, en de theatrale elementen van hun performance verbeterden de algehele horror circus-ervaring. Van de uitgebreide kostuums tot het vuurspuwende drumstel, Avatar creëerde een unieke en onvergetelijke show die het publiek verbijsterd achterliet. Een detail dat onze aandacht trok, waren de microfoons van de gitarist en bassist die automatisch daalden tot op de hoogte van het publiek om hen uit te nodigen om mee te zingen tijdens de refreinen.
Charismatische Johannes Eckerström interacteerde heel goed met het publiek en bood zelfs een ritje aan op hun tourbus aan een Iraanse fan die meer dan 5000 km had gereisd (zoals op zijn poster te lezen was) alleen voor dit concert. Hij verraste ons ook allemaal toen hij naar de balkon op de tweede verdieping ging van waaruit hij trombone speelde tijdens Puppet Show.
Ze sloten af met een toegift van The Dirt I’m Buried In, Smells Like a Freak Show en Hail the Apocalypse. Avatar keert terug naar België om op te treden op Graspop in juni van dit jaar.
0 reacties